Kreativní jako
z reklamy na Old Spice
Dát o sobě vědět tak, že si tě zapamatují.
Vyjádřit svou jedinečnost tak, že si toho na první pohled nevšimnou. Přesto to budou jasně vědět.
Odlišit se, nadchnout, inspirovat ~ ke sledování, k tvorbě, k prodeji.
Jak v legendárních reklamách na Old Spice. Svižně, stručně, jasně sdělí, proč to musíš mít. Nadchnou a pobaví. Svým zpracováním rozproudí tvou představivost.
No ~ ověř si to třeba tady nebo tady. A pak se ale nezapomeň vrátit zpět. Mám pro tebe totiž něco, co může posunout tvou tvorbu a sebevyjádření na další level.
13 tipů, jak tvořit víc kreativně
Kreativní tvorba je pro mě disciplínou už několik let. Nacházela jsem si k ní cestu a stálo za ní nespočet strachů, bloků a limitů. Nejtěžší bylo stoupnout si do toho, že moje texty budou lidi chtít, i když nejsou marketingově úplně správně. Že moje slova nadchnou, motivují, posílí, přinesou prozření a pochopení. Že zasadí semínko, ze kterého dřív nebo později vyroste kytka. A na ní love. V srdci, na duši, na účtě i v peněžence.
Jednoduše ~ nejtěžší bylo stoupnout si za sebe sama. Tou cestou jsem ale posbírala pár zajímavých, a troufnu si říct i užitečných, tipů pro trénink kreativity.
Jo ~ trénink. Protože kreativita je dovednost stejně jako hra na kytaru.
Uděláš si čas na procvičení akordů?
Dodáš svým příspěvkům a sebeprezentaci ladný rytmus?
Dej si zhruba 7,5 minuty na čtení teď a 15 minut na trénink denně. Za čas už nebudeš žádné tipy ani triky potřebovat. Trénink totiž dělá mistry. A mistrům jde jejich umění “tak nějak samo”.
1. tip = Vnímej hlubší souvislosti
Procházky, kolo, malování na plátno, vaření, spánek, …
Co rád děláš ve svém volném čase?
Zahloubej se do sebe a najdi minimálně 5 slov, které tě vystihují.
Jedno po druhém si je prohlédni. A jedno si vyber.
To pak propoj se svým byznys tématem ~ VYSTIHNI PROPOJOVACÍ LINKU.
- V čem je to stejné?
- Kde je ten hluboký benefit, co to o tobě vypovídá v životě a byznysu?
Příklad:
Co ráda dělám?
Miluju pobyt v přírodě. Být na dosah životu, slyšet, jak promlouvá skrze stromy, potůček, vítr. Jak na bosých nohách cítím jehličky, klacíky, kameny a svrchu mě zalévá slunce.
Propojení s mým byznys tématem:
Jdu do hloubky. Nezastavím se u slov, co klient říká, jdu za ně. Naslouchám jeho životu, jeho pravdě. A trpělivě mu na to svítím. Aby do té hloubky mohl dojít taky.
Zkus si to stejné na jedné z aktivit. A zítra na té druhé. A tak dál. Ze začátku to propojování bude složitější. Ale ani sval v gymu neposílíš za jeden den.
K ČEMU TO JE?
- Učíš se dívat ZA běžné činnosti, co jsou tvou přirozeností.
- Nevymýšlíš hlavou, tvoříš ZE SEBE.
- Začínáš vidět propojenosti a spojitosti.
2. tip = Veď své myšlenky za povrch
Co vidíš kolem sebe?
Rozhlídni se.
Na tom, co tě zaujme, zastav svůj zrak. Zadívej se na ten předmět hluboce a soustředěně.
Nedívej se jen na něj, dívej se za něj.
- K čemu ten předmět slouží?
- Co si vybavíš, když ho vidíš?
- Vyvolává v tobě nějaký pocit, emoci?
- Jakými slovy, heslovitě se dá popsat?
Na papír si napiš slovo (předmět) a k němu několik svých asociací, které ti k němu přišly.
Jednu z asociací propoj se svým tématem jako v předchozím cvičení.
Na práci s asociacemi může ze začátku pomoct myšlenková mapa. Jak to může vypadat jsem pro tebe připravila do PDF.
K ČEMU TO JE?
- Posiluješ a rozšiřuješ svou kreativní dovednost.
- Spoje ve tvém mozku se pomalu předrátovávají ~ začínáš vidět věci jinak. Začínáš vidět cesty.
3. tip = Veď své myšlenky za povrch
Když jsem před časem tvořila výzvu na tohle téma do své FB skupiny ZA SLOVA s Hankou Grmelovou, nacítila jsem se na sebe a na lidi uvnitř a položila si otázku:
“Co členové mé komunity teď nejvíc potřebují?”
Přišlo spoustu rychlých, nezachytitelných myšlenek ~ což je u mě normálka. A tak jsem se nadechla, vydechla a dala rázný příkaz: “Mysl pryč”.
Ponořila jsem se víc do sebe a znova a znova si pokládala otázku:
“Co členové mé komunity právě nejvíc potřebují?”
A v tom jsem cítila tu tíhu, která napříč skupinou panuje. Přišla mi odpověď ~ odlehčit, rozproudit. A tak to vzniklo.
Hlavou můžeš vymýšlet ledasco, jediné co vznikne bude ale výmysl. Tvoř ze sebe, ze svého nejhlubšího záměru.
Udělej si na sebe 5 minut času a zopakuj postup, který zde popisuju. Ptej se: Co právě má komunita, sledující, čtenáři nejvíc potřebují? Klidně několikrát dokola. A nech k sobě přijít odpověď.
Odpověď může přijít v pocitu, ve slově, ve větě, v obrazu, jakkoliv. Jen to pozoruj.
K ČEMU TO JE?
- Uvědomění,
- zvýšení vnitřní koncentrace,
- hlubší nacítění se na sebe sama i druhé,
- pochopení potřeb tvých sledujících, klientů,
- uvolnění.
4. tip = Podklady pro tvorbu jsou všude
Zabrouzdej ve fotkách, co máš v telefonu. Klidně prstem rychle několikrát přejeď obrazovku, ať se galerie rozhýbe a pak prst na některé z fotek zastav. Napiš k ní vtipný, krátký popisek související s tvým tématem podnikání.
Opakuj neomezeně.
K ČEMU TO JE?
- Učíš se propojovat,
- posiluješ sebe~vyjádření,
- rozhýbeš své kreativní dovednosti do akce.
5. tip = Otevři se možnostem
Otevři se tomu, že nic není nemožné. Tomu, že umíš psát, malovat, zpívat, kreslit, tančit, radovat se, hrát si. Můžeš cokoliv, prostě to tak je. Nešpekuluj.
Buď na chvíli zase malým dítětem, pro které je přece všechno jasný. Jen si to na pár sekund představ.
V této energii běž a otevři první knihu, která ti padne do oka na náhodné stránce. Očima ji projeď a nech zapíchnout svůj zrak na jednu větu.
Vytrhni ji z kontextu a napiš ji před sebe na papír. K ní pak přidej krátký text inspirovaný myšlenkou té věty, PROPOJENÝ S TVÝM TÉMATEM PODNIKÁNÍ.
K ČEMU TO JE?
- Učíš se propojovat,
- zlepšuješ sebe~vyjádření,
- rozhýbeš své kreativní dovednosti do akce,
- pouštíš vnitřní sevření z tvorby,
- zjišťuješ, že tvořit je snazší, než se zdá.
6. tip = Použij tabulku emočních slov
Možná jsi už někde v online rybníčku narazil na udičku, na kterou se snáz chytají rybky.
Tou udičkou je příběh vzbuzující emoce.
Chytají s ní kreativci, spisovatelé, tvůrci. Je to něco, co lidi opravdu bere. Emoční texty se však dají tvořit s různorodými záměry.
Můžeš s nimi:
- prodat,
- pobavit,
- poučit/vzdělat,
- pohladit,
- odradit,
- poradit,
- naštvat nebo pobouřit (např. k diskuzi),
- vzrušit/nadchnout,
- potěšit,
- vysvětlit.
Můžeš s nimi udělat hodně. Proto taky hodně záleží na tvém vnitřním záměru. Chceš lidi na druhé straně zmanipulovat k nějaké akci? Nebo je tvůj záměr ryzí? Upřímně si na tyhle otázky odpověz.
S ujasněním svého záměru budeš mít i jasněji při další tvorbě. K tomu můžeš použít tabulku, do které jsem propsala v průběhu času cca 400 silných slov. Najdeš v ní i návod s dalšími 6 praktickými tipy, jak tuto tabulku použít.
Tabulku získáš výměnou za svůj e‑mail. A já ti za to na oplátku čas od času pošlu nějakou čerstvou, výhodnou nebo užitečnou zprávu. Co ty na to?
6 tipů tady + 6 tipů v tabulce ~ to bychom měli. Tak a teď na ten poslední 13.
13. tip pro kreativní tvorbu
Přijď na další kolo mého workshopu Vdechni své značce osobnost.
Na workshopu:
- definuješ hodnoty své značky,
- nastavíš základy pro komunikaci,
- uděláš si představu o svém ideálním klientovi.
Na workshopu pracujeme “jen” s vlastní myslí, papírem a tužkou.
Objevením těchto pilířů uvnitř sebe snáz pochopíš, kde a kdo jsi a co máš tvořit. Jó a s tím se děje všechno tak nějak lehčeji a uvolněně.
Zajímá tě to?
Nech mi tady svůj e‑mail a já ti na něj dám vědět, jak vypíšu další termín.
Vdechni své značce osobnost
Prožitkový workshop, při kterém vstoupíš do sebe sama a zpříma se podíváš na hodnotu své značky. Skrze hlubší poznání pak lépe vyjádříš kým jsi a co světu přinášíš.
Už letí!
Aby to byla “tutovka”, do schránky už ti letí holub s ověřením tvé e‑mailové adresy.
Virtuální ptáci jsou ale z toho lítání v jedničkách a nulách občas zmatení. A tak pro jistotu zkontroluj i složky Hromadné, Spam nebo Aktualizace.